Uczniowie z „Mickiewicza” odnieśli sukcesy w tegorocznych edycjach konkursów wiedzowo-językowych I Know America oraz Discover Canada. Agata Pielat z klasy 1a, Emilia Zalas z klasy 1c oraz Wiktor Małysa uczeń klasy 2a awansowali do etapu półfinałowego w wymienionych konkursach. W ramach zmagań w I Know America młodzież właśnie zakończyła pracę nad esejami, które będą decydowały o awansie do finału i trzydniowym pobycie w Warszawie, połączonym z wizytą w rezydencji Ambasadora USA w Polsce. Agata w swojej pracy przeanalizowała pojęcie „baniek komunikacyjnych” w kontekście amerykańskiego rynku medialnego i ich wpływu na polaryzację polityczną w społeczeństwie. Emilia wybrała temat o „odwróconym rasizmie” (reverse racism) we współczesnych Stanach Zjednoczonych, natomiast Wiktor przeanalizował kulturowe i społeczne przyczyny popularności w USA filmów o komiksowych „super bohaterach”.

Droga do półfinału konkursu poprzedzona była pracą nad znalezieniem odpowiedzi do testu wiedzowego związanego z historią, kulturą, sztuką i współczesną polityką USA. Wiele godzin spędzonych na wyszukiwaniu informacji, zdaniem naszych półfinalistów, okazało się być inspirującym i ubogacającym doświadczeniem. Dla Emilii wyjątkowo ciekawe okazały się pytania związane ze sztuką - w szczególności z dadaizmem oraz kwestie feministyczne (historyczne stereotypowe postrzeganie roli kobiety w USA). Dla Agaty szczególnie interesującą okazała się historia niezwykłej tancerki Isadory Duncan oraz kwestie związane z systemem sądownictwa w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności kontrowersje wokół powszechnie stosowanej w USA ugody obrończej. Ogromnie cieszy fakt, że praca w pierwszym etapie dała trójce naszych uczniów satysfakcję udziału w półfinale, zwłaszcza że już teraz jest to grupa elitarna, bo 66-osobowa wyłoniona z szerokiego grona 908 uczestników, którzy nadesłali odpowiedzi.

Źródło: Zespół Szkół im. Adama Mickiewicza w Lublińcu