W powiecie lublinieckim rozstrzygnięto konkurs „Autyzm – by wiedzieć więcej”, mający na celu zwiększenie świadomości na temat spektrum autyzmu wśród młodzieży. Uczestnicy, zarówno z szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych, mieli okazję zaprezentować swoje prace plastyczne oraz literackie, podkreślając różnorodność spojrzenia na temat autyzmu. Wydarzenie to, zorganizowane przez Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Lublińcu, zbiegło się z konferencją poświęconą funkcjonowaniu i relacjom nastolatków w spektrum autyzmu.
- W konkursie „Autyzm - by wiedzieć więcej” wyróżniono uczniów w dwóch kategoriach: plastycznej i literackiej.
- Za najlepsze prace nagrody wręczyli starosta Joachim Smyła oraz dyrektor poradni, Aleksandra Gracy.
- Wydarzenie miało na celu edukację i zwiększenie świadomości na temat autyzmu wśród młodszych i starszych uczniów.
- Nagrodzone prace można podziwiać w wystawie zorganizowanej w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Janiny Garści.
Z inicjatywy Jerzego Orszulaka, radnego Rady Powiatu i członka Komisji Kultury, powstała platforma dla młodych talentów, by wyrazić swoje spojrzenie na autyzm poprzez sztukę i słowo. Wszystko to, aby lepiej zrozumieć i zaakceptować różnorodność w naszym społeczeństwie.
Wśród nagrodzonych znaleźli się zarówno uczniowie szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych, co świadczy o szerokim zainteresowaniu tematem i zaangażowaniu w kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób z ASD (Autism Spectrum Disorder). Rozmaitość nagrodzonych prac pokazuje, że młodzież ma wiele do powiedzenia na temat autyzmu, a ich głosy mogą przyczynić się do budowania bardziej inkludyjnej społeczności.
Konkurs „Autyzm – by wiedzieć więcej” to nie tylko okazja do prezentacji talentów, ale również moment, by spojrzeć na autyzm z nowej perspektywy – oczami młodego pokolenia. To inicjatywa, która przypomina, że edukacja i empatia są kluczami do zrozumienia i akceptacji każdego człowieka, niezależnie od jego indywidualnych wyzwań.
Organizacja takich wydarzeń przyczynia się do wzrostu świadomości społecznej i pokazuje, że sztuka może być potężnym narzędziem w edukacji na temat różnorodności. Miejmy nadzieję, że inicjatywy te będą kontynuowane, a ich zasięg będzie się poszerzał, oferując coraz więcej możliwości do dialogu i wzajemnego zrozumienia.
Na podstawie: Powiat Lubliniecki