Nowoczesne metody terapii i nauki w zespołach edukacyjno‑terapeutycznych Ośrodka

2 min czytania
Nowoczesne metody terapii i nauki w zespołach edukacyjno‑terapeutycznych Ośrodka


W Lublińcu świętują 90 lat wyjątkowej placówki, która zmienia życie dzieci z niepełnosprawnościami. Nowoczesne metody terapii i innowacyjne narzędzia wspierają rozwój najmłodszych, otwierając przed nimi świat pełen możliwości.

  • Specjalny Ośrodek w Lublińcu stawia na nowoczesne metody wspierania dzieci
  • Lubliniec inwestuje w kreatywność i rozwój przez zabawę

Specjalny Ośrodek w Lublińcu stawia na nowoczesne metody wspierania dzieci

W Lublińcu Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy obchodzi imponujące 90-lecie swojej działalności. To miejsce, które od dekad pomaga dzieciom z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej oraz sprzężonymi trudnościami rozwojowymi. W codziennej pracy placówka wykorzystuje nowatorskie rozwiązania, które pozwalają uczniom lepiej komunikować się ze światem i rozwijać swoje umiejętności.

Jednym z najciekawszych narzędzi jest program „Mówik” – aplikacja działająca na tablecie, dzięki której osoby niemówiące mogą wyrażać swoje potrzeby i emocje. To ogromne wsparcie dla dzieci z autyzmem, zespołem Downa czy porażeniem mózgowym, które dzięki temu zyskują większą niezależność i łatwiej nawiązują kontakty społeczne.

Lubliniec inwestuje w kreatywność i rozwój przez zabawę

Ośrodek nie ogranicza się jednak tylko do komunikacji. Wśród metod terapeutycznych pojawiły się także roboty edukacyjne „Ozobot”, które pomagają dzieciom rozwijać logiczne myślenie oraz podstawy programowania. Dzięki nim nauka staje się fascynującą przygodą – uczniowie rysują trasy dla robotów, kodują kolory lub korzystają z prostego edytora „OzoBlockly”.

Nie brakuje też muzycznych inspiracji – zespół „Nutki” daje młodym artystom szansę wyrażenia siebie poprzez dźwięki i rytmy. Wspólne występy integrują uczestników zajęć, wzmacniają empatię i budują poczucie przynależności.

Nauczyciele w ośrodku stosują elementy metody Marii Montessori, która kładzie nacisk na samodzielność i naukę przez działanie. Każde dziecko pracuje we własnym tempie, korzystając ze specjalistycznych pomocy dydaktycznych dostosowanych do jego potrzeb. Dzięki temu terapia staje się prawdziwą podróżą pełną dotyku, ruchu i praktycznych doświadczeń.

„Dzieci uczą się zgodnie ze swoimi możliwościami i zainteresowaniami, mają prawo do indywidualnego tempa nauki” – podkreślają Karolina Machnik i Katarzyna Lewandowska.

Wg inf z: Powiat Lubliniecki

Autor: krystian