Resort zdrowia planuje zreformować struktury organizacyjne polskiego szpitalnictwa.
Docelowo Ministerstwo chce, by były maksymalnie trzy organy tworzące, np. Ministerstwo Zdrowia, uczelnie i marszałkowie województw. Nad tymi planami pochyli się specjalny zespół, którego zadaniem jest opracowanie i przedstawienie do akceptacji ministrowi do spraw zdrowia założeń rozwiązań dotyczących restrukturyzacji szpitali, a następnie opracowanie projektu ustawy na podstawie zaakceptowanych założeń. Zakres prac zespołu nie obejmuje niestety podstawowego problemu, z jakim boryka się służba zdrowia, czyli nieadekwatności środków finansowych do zakresu realizowanych zadań.
Należałoby postawić pytanie: czy system ochrony zdrowia w Polsce, przy zasobach, jakimi dysponuje, może prawidłowo funkcjonować?
Fakty są następujące i nie nastrajają pozytywnie.
W Polsce system ochrony jest rażąco niedofinansowany. Z danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że w 2019 roku publiczne nakłady na zdrowie w kraju spadły do poziomu 4,3% PKB. Jest to jeden z najgorszych wyników wśród krajów zrzeszonych w OECD.
Również nakłady na ochronę zdrowia mierzone per capita w przeliczeniu na dolary amerykańskie, z uwzględnieniem siły nabywczej pieniądza pokazują, że w Polsce finansowanie ochrony zdrowia nie jest priorytetem. Wskaźnik ten potwierdza, że Polska przeznacza na ochronę zdrowia mniej niż państwa sąsiadujące (Czechy, Litwa, Niemcy czy Słowacja).
Wydatki na zdrowie w stosunku do PKB, po wzroście w 2017 r., w roku 2018 i 2019 notują tendencję spadkową.
Czy przy takich założeniach planowane zmiany legislacyjne – centralizacja szpitali – poprawią poziom świadczonych usług medycznych i usprawnią funkcjonowanie szpitali?
Radni Powiatu Lublinieckiego odpowiedzieli przecząco na to pytanie i wyrazili to podjętą podczas XVII sesji Rady Powiatu uchwałą „w sprawie planów Ministerstwa Zdrowia dotyczących restrukturyzacji podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą, w rodzaju świadczenia szpitalne”.
- Tendencje centralistyczne budzą nasz niepokój. Odrodzenie samorządu lokalnego to jedno z największych osiągnięć naszego państwa po 1989 roku. To dzięki naszej – samorządów – ciężkiej pracy, zaangażowaniu i wielomilionowym nakładom finansowym możemy leczyć naszych mieszkańców w naszych – powiatowych – szpitalach. Istotą samorządności jest decentralizacja i wzmacnianie roli samorządów. Decyzje, żeby były optymalne, muszą zapadać jak najbliżej mieszkańców – mówił podczas obrad sesji wicestarosta Tadeusz Konina.
Aneta Konieczny