Jak działają sieci afiliacyjne? Oto wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Sieci afiliacyjne cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony internautów, którzy szukają łatwego sposobu na zarobkowanie. Czy na afiliacji można zarobić? Owszem. A czy trzeba przy wyborze takiej sieci zachować czujność? Zdecydowanie. Z tego wpisu dowiesz się, jak działa sieć afiliacyjna i co umożliwia.

Afiliacja - podstawowe informacje

Mówiąc najprościej, jest to działanie, w którym afiliant (partner będący częścią sieci afiliacyjnej) promuje produkt lub usługę reklamodawcy, które mogą być śledzone za pomocą unikalnych linków, kodów, numerów telefonów itp., na jego stronie internetowej, blogu, stronie czy kanale w social mediach. Kiedy klient poprzez zamieszczony u partnera link dokona zakupu danego produktu, zysk trafia do zleceniodawcy, który oddaje procent ze sprzedaży partnerowi.

Ale to tylko powierzchowne spojrzenie na model. Jeśli naprawdę chcesz zrozumieć, jak to działa, musimy spojrzeć na to bardziej szczegółowo. Nie istnieje bowiem jedna, unikalna struktura takiej sieci. Owszem, występuje między nimi szereg podobieństw, jednak nie wolno zapominać też o wszechobecnych różnicach.

Różne modele sieci afiliacyjnej

Podstawowy model bazuje na linkach w odpowiedniej ilości. Dlaczego? Ponieważ w ostatecznym rozrachunku, im będzie ich więcej, tym bardziej rosną szanse na zarobek. Możesz założyć stronę internetową i umieścić w niej wszystkie linki partnerskie. Możesz zarządzać też cotygodniowym podcastem, aby rozmawiać o produktach lub usługach oraz sprzedawać je.

Afiliacja współgra też z e-bookami oraz z promocją i sprzedażą wybranych dóbr w social mediach. Be-navigator.pl podpowiada (https://www.be-navigator.pl/afiliacja-co-to-jest-i-jak-zaczac/), że w gronie tych najskuteczniejszych metod warto wskazać na:

1. Model Influencer

Spośród wszystkich rodzajów marketingu afiliacyjnego, influencer jest dość nowym modelem, który szybko stał się popularnym podejściem do sprzedaży. Coraz więcej konsumentów woli porady od partnerów zamiast tradycyjną reklamę, a osoba influencera, który próbuje się z nami zaprzyjaźnić świetnie współgra z wydajnymi modelami sprzedażowymi.

Bardzo często zobaczysz blogerów, YouTuberów, podcasterów i influencerów, którzy używają tego typu platform do swoich działań marketingowych w social mediach. 

2. Model niszowy

Jest to najprostszy model sprzedaży afiliacyjnej. Doskonały na początek, ponieważ wszystko, czego naprawdę potrzebujesz, to zbudować stronę internetową lub bloga skoncentrowanego na konkretnym, bardzo wąskim rynku. Twoje treści muszą być kierowane do ściśle określonej grupy użytkowników, dzięki którym zarabiasz, udostępniając lub promując konkretne rozwiązania.

3. Model lokalny

Zasadniczo jest podobny do poprzedniego modelu, ponieważ także skupia się na określonej grupie użytkowników w konkretnej niszy. Tym, co sprawia, że te dwa modele różnią się, jest to, że zamiast skupiać się na konkretnej niszy,  koncentrujesz się na określonym obszarze. Na przykład - model lokalny może być związany z używaniem lokalnego języka w społecznościach, które nie mówią ani nie czytają w języku polskim.

Podsumowanie

Jeśli poważnie myślisz o  marketingu afiliacyjnym - wystarczy, że  zapamiętasz następujące punkty:

  • dobrze poznaj cechy różnych modeli sieci afiliacyjnych, ich zalety i wyzwania,
  • wybierz ten, który najlepiej odpowiada Twoim celom,
  • ucz się od innych partnerów i obserwuj to, co robią,
  • Twoi odbiorcy/ruch na platformie, z którą współpracujesz, niech zawsze będą Twoim priorytetem.