Czym są działania SEO i SEM, a także co możemy wyciągnąć z pytań wpisywanych w Google?

Internet jest niezwykle korzystnym medium dla wszystkich przedsiębiorców. To przestrzeń, w której możemy pokazać się niezliczonej ilości użytkowników. Jeśli zadbamy o dobrą treść, mamy szansę jawić się internautom w korzystnym świetle, co diametralnie podniesie naszą renomę. Należy jednak pamiętać, żeby zrobić wszystko, aby znaleźć się na 1. stronie wyszukiwarki. Dlaczego? Ponieważ aż 90% internautów nie wychodzi poza tę kartę. Pomóc się tam znaleźć może odpowiednia wiedza oraz wdrożenie praktyk SEO i SEM.

Co możemy zrobić, aby znaleźć się na szczycie wyszukiwań Google?

SEM i SEO to działania sprawiające, że nasza strona internetowa jest premiowana w rankingu wyszukiwarki. Pomimo że z dystansu rozróżnia je tylko jedna literka, to warto wiedzieć, że są to nieco różniące się od siebie praktyki. SEO, czyli Search Engine Optimization, oznacza zakres działań, które wytwarzają organiczną jakość witryny. To sprawia, że Google naturalnie uzna ją za wartościową i będzie ją umieszczać wysoko. SEM, czyli Search Engine Marketing, oznacza zaś działania, które polegają na budowaniu widoczności w wyszukiwarce.

Warto zaznaczyć, że dotyczy to płatnych wyników, rozliczanych w systemie pay per click za interakcję. SEM jest pojęciem szerszym niż SEO i w zasadzie można stwierdzić, że obejmuje całość działań związanych z marketingiem, podczas gdy SEO koncentruje się głównie na optymalizacji.

Źródło: https://afterweb.pl

Jak ludzie korzystają z wyszukiwarki i co z tego możemy wyciągnąć dla celów biznesowych?

Zdecydowana większość z nas korzysta z Google w podobny sposób. Wpisujemy tam treści, które wynikają z naszych potrzeb. Przykładowo chcemy dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu stron. W tym celu w pole wpiszemy określoną frazę, na przykład: „co to jest pozycjonowanie?”. Potrzeba więc zostaje ujęta w pytanie, które wpisuje się w wyszukiwarkę. Warto zanurzyć się w ten aspekt trochę głębiej. Ogólnie można wyróżnić 3 klasy zapytań. To na przykład:

  1. zapytania informacyjne

  2. zapytania transakcyjne

  3. zapytania nawigacyjne

Pierwsze z nich dotyczą dosłownie wszystkiego. Od ogólnych dziedzin, do konkretnych usług. Użytkownik wpisujący takie pytanie najczęściej wcale nie planuje podejmować żadnej interakcji. Chce on przede wszystkim zaspokoić swoją ciekawość. Drugie są kluczowe z perspektywy pozycjonowania stron. Osoba wpisująca je ma bowiem zamiar nabyć dany produkt lub skorzystać z usługi. Trzecie zaś dotyczą tych pytań, których intencją jest dostanie się na określoną stronę internetową. Obejmują więc adres URL danej witryny lub jego część.

W świetle tych ustaleń warto, aby nasza strona zawierała wartościowe informacje, które pomogą zbudować wizerunek eksperta, co wpłynie na pozytywne skojarzenia z marką. Ponadto ta wiedza pozwala obrać kierunek w wyznaczaniu dobrych fraz kluczowych; zarówno produktowych, jak i nawigacyjnych.