Systemy rezerwacji istnieją od bardzo dawna. "Zawsze" można było w wielu dziedzinach naszego życia dokonać rezerwacji miejsca, produktu, czasu, co oznaczało po prostu chęć zakupu z odroczoną płatnością. Rewolucję wręcz w tym obszarze wniosła technologia rezerwacji online. Zmieniła nie tylko nasze podejście do zakupów, ale równoległe cały i ogromny obszar płatności.
System rezerwacji online
System rezerwacji online pojawił się w naszym kraju dość nieśmiało poprzez pisane na małą skalę programy rezerwacji online. Do jego stosowania dość niechętnie udało się wciągnąć przede wszystkim instytucje kultury. To tam w pierwszej kolejności dostrzeżono zalety, chociaż nie bez oporów, takiego systemu sprzedaży biletów na koncerty czy do teatru. Handlowcy wyposażeni w uprawnienia ruszyli w Polskę do wszystkich większych teatrów próbując namówić dyrektorów placówek albo do zakupu programu na wyłączność placówki albo dołączenie do całego systemu. Najczęściej wybierano jednak system rezerwacji online ograniczony do własnego obiektu próbując, przy niechęci pracowników, wdrażać system na własne potrzeby.
Trudne początki systemów rezerwacji
Te pierwsze niedoskonałe systemy rezerwacji pisane dla wąskiej grupy odbiorców często się zawieszały i były bardzo drogie w eksploatacji, choćby dlatego, że niezwykle kosztowne były kompatybilne drukarki a papier biletowy jeszcze droższy. Naturalną więc konsekwencją stało się powolne przyłączanie instytucji do systemu rezerwacji proponowanej przez kolejne firmy reprezentujące europejskie i światowe systemy rezerwacji biletów. Tylko wtedy koszt przystąpienia do systemu był dla niewielkich instytucji opłacalny.
System rezerwacji a druk biletów
Największym zadanie stojącym przed każdym systemem rezerwacji online były: druk biletów oraz bezpieczny system płatności. I w tym przypadku szybciej poradzono sobie z pieniędzmi niż z drukiem biletów. Wszyscy jeszcze pamiętamy czasy, gdy po zakończeniu rezerwacji i dokonaniu opłaty bilety otrzymywało się pocztą a wielką rewolucją okazała się możliwość wydrukowania biletu samodzielnie w domu. Była to opcja, na którą pierwotnie patrzyło się bardzo podejrzliwie i bez przekonania. I też co to dużo mówiąc, ta właśnie opcja nastręczała najwięcej problemów organizatorom imprez kulturalnych. Kluczem bowiem było tu takie zabezpieczenie papierowego, domowego biletu, by nie można było go kopiować.
System rezerwacji online zmienił i ułatwił wiele naszych zakupów, przyspieszył mnóstwo procesów i z pewnością zwiększył udział osób w kulturze i dostępu do niej.